Nyeste blogindlæg

Jeppe Jeziorski Jensen

Jeg hedder Jeppe Jeziorski Jensen. Jeg bor her i Albertslund sammen med min kone og to piger. Jeg er vild med den her by. Siden jeg startede mit arbejde i ABC, er jeg kommet ind under huden på byen, med det resultat at vi flyttede til Albertslund fra Nørrebro for tre år siden. Albertslund er en blandet by med masser af kultur og forskellighed. Der ...er fed natur i Vestskoven og god adgang til by. Jeg er uddannet by-sociolog fra Roskilde Universitet. Jeg er meget interesseret i de strukturer og valg, der afgør, hvor for folk vælger at bo. Det sted, man bor er forbundet med de stærkeste følelser overhovedet. Hvis man bor et sted, hvor man føler sig tilpas og hjemme, er det lykkeligt, men hvis der er konflikt og utryghed, der hvor man bor, er det noget af det der kan skabe størst mistrivsel hos mennesker. Derfor jeg er meget interesseret i, hvad der er med til at skabe et godt sted at bo. Mit svar er at styrke det fællesskab og naboskab, som er afgørende for trivslen. To af mine stærkeste redskaber til at løfte fællesskabet er friluftsoplevelser i det nære miljø, og mad som bliver lavet i fællesskab og spist i fællesskab. Det er to af de grundpiller, jeg har med mig som aktiv spejder, igennem hele mit liv. I spejderarbejdet er det fællesskabet og naturen der er kernen. Det er de to ting, der er med mig i alt, hvad jeg gør både i mit arbejde og i mit familieliv. Jeg arbejder med familie og forebyggelse, og i det arbejde bruger jeg min egen rolle som familiefar. Jeg syntes, det er vigtigt med tydelige forældre, og jeg vil gerne være med til at inspirere til at lave flere ting sammen i familierne, gerne i naturen, på den måde kan vi opnå et større nærvær, og vi kan komme væk fra skærmene. More
jul
20

En trivselsaften giver fællesskab i klassen

trivsel2

Når første skoledag indtræffer, drømmer alle om en klasse med god trivsel blandt eleverne og et godt samarbejde mellem lærere og forældre. I nogle klasser er det ikke så nemt at komme hertil. Der kan være elever og forældre, som har brug for noget ekstra, nogle familier har måske svært ved at forstå vigtigheden af legeaftaler og deltagelse i børnenes sociale liv. Trivselsaftenerne, som startede i 2018, har været et forsøg på at udvikle et koncept for en indsats, der kan være med til at skabe god trivsel i en klasse.

På en tilfældig trivselsaften i 2020….

Her mødes halvdelen af 2.E fra Herstedøster Skole først, og siden den anden halvdel af klassen ugen efter. Elever kommer stormende ind ad døren til beboerhuset i Damgården i boligområdet Albertslund Nord. De råber hej til deres to lærere og til de to boligsociale medarbejdere, som børnene efterhånden kender rigtig godt. De smider jakken i garderoben. Der dufter af stegt kylling fra ovnen, og børnene løber ind i den store sal og begynder straks en fangeleg med de andre børn, som er dukket op. Man kan mærke, at børnene har glædet sig til at komme og har snakket om det i løbet af dagen, både med kammerater og lærere. Forældrene følger efter deres børn ind i salen, tager en kop kaffe og hilser på de andre forældre. Der står både kaffe, vand og grøntsagssnacks til børn og voksne, så den begyndende sult kan holdes på afstand, indtil der skal spises aftensmad som afslutning på aftenen. Sådan starter en trivselsaften typisk.

Det handler ikke kun om hygge

Trivselsaftnerne er en del af den boligsociale indsats vedrørende familier og forebyggelse. De skal skabe udgangspunkt for et godt samarbejde, hvor relationer styrkes både mellem børnene i en klasse, men også forældrene imellem, samtidig med at der bygges en uformel forbindelse til læreren.

Continue reading
  146 Hits
0 Comments
146 Hits
  0 Comments