Kender du det, at man er tilskuer til folkeskolereformen, undervisningen og lærernes bestræbelser på at få skoledagen med op til 28 elever til at hænge sammen? Man kan være en glad og taknemmelig tilskuer. Eller man kan være en kritisk og frustreret tilskuer. Men man kunne faktisk også vælge som aktiv medborger at give skolen en hånd.

Det er præcis, hvad en gruppe teknisk begavede mennesker har besluttet sig for at gøre i Kanalens Kvarter i Albertslund.

Det hele begyndte en dag, da Flemming Dahl kom ind ad døren til Albertslund Boligsociale Center. “Jeg har en idé om, at jeg vil bygge modeller med kvarterets unge og give dem noget fornuftigt at tage sig til i deres fritid. Jeg har hørt, at du er den rette at tale med.”

Ja, mon ikke! Det er guld værd, når en aktiv medborger tilbyder at dele ud af sin livserfaring og i dette tilfælde sine faglige kompetencer. Flemming er nemlig finmekaniker og opfinder, og selvom han påstår, at han er fra 1938, så er han stadig erhvervsaktiv. Uddannelses-statistikkerne kan godt tåle et nøk opad i Albertslund, så Flemmings tilbud var i sandhed en gave. 

Sammen fandt vi hurtigt ud af, at vi skulle bruge et lokale, omkring 500.000 kr. til materialer, værktøj og maskiner samt flere frivillige med håndværksmæssige færdigheder. Afdelingsbestyrelsen i AB Etagehusene stillede et lokale til rådighed, pengene fundraisede ABC fra TrygFondenDet Kriminalpræventive Råd og Lauritzen Fonden, og flere aktive medborgere med hænderne skruet rigtigt på fandt Flemming selv.

Så manglede vi bare de unge, der ville bruge deres fritid på at bygge bulldozere og skibe og få øjnene op for håndværkfagenes lyksaligheder. Ambitionsniveauet var højt hos Modelværkstedets seniorer, så det viste sig at være en udfordring at finde og fastholde unge den tid, det tager at bygge en mekanisk model helt fra bunden. Skolereformen gjorde det ikke lettere, da de unge nu fik mindre fritid at gøre godt med.

Men her opstod også den åbenlyse idé om at spille ind i skolereformen og samarbejde med folkeskolen. I den lokale Herstedlund Skole tog ledelsen imod idéen med åbne arme og døre. I en travl skoleleders arbejdsdag er det givetvis ikke let at danse med en flok håndværkere og et boligsocialt sekretariat. Ikke desto mindre gik skole aktivt ind i samarbejdet for at kunne tilbyde udvalgte elever en alternativ læringsplatform.

Gevinster for skolen

  1. Mulighed for at tilbyde læring i andre omgivelser og sammen med voksne, der hverken er lærere eller pædagoger, men ‘rigtige’ mennesker.
  2. Undervisning, der minder om mesterlære.
  3. Tilførsel af ressourcer, faglige såvel som fysiske.
  4. Mulighed for undervisning i fagene matematik, fysik/kemi, natur/teknologi samt håndværk/design, hvor eleverne har hands on og selv er med til at innovere.

Hør to elever fortælle om forskellen på at gå i skole på skolen og i Modelværkstedet:

Gevinster for de frivillige

  1. Rammen er skolens. Det vil sige, at skolen tager sig af rekruttering, forældrekontakt og fremmøde, og de frivillige kan koncentrere sig om det, som de synes er sjovt: At bygge og at lære fra sig.
  2. Seniorerne lærer lokale unge at kende og får givet deres passion for håndværksfag videre til næste generation af potentielle håndværkere.
  3. De frivillige har et godt fællesskab internt, hvor de deler deres forskellige fagligheder med hinanden.

I 2017-20 fortsætter samarbejdet mellem Modelværkstedet, Herstedlund Skole og Albertslund Boligsociale Center, og med fornyet støtte fra TrygFonden skal potentialet for samarbejde mellem folkeskole og civilsamfund afdækkes nærmere.

I Albertslund Posten, kan du læse om, hvad elever netop har bygget færdigt!

Følg Modelværkstedet på facebook.

Similar Posts

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *